24.06.2013

Letnie ciasto

Tydzień rozpoczęłam tak, jak prawie codziennie, czyli od pobudki przez Biankę. Za oknem jeszcze świeciło słońce. Jeszcze, bo z każdą godziną przybywało chmur i obecnie pada deszcz. Ochłodziło się i równomiernie spadają małe kropelki wody. Jednak to dobrze, taka chwila wytchnienia od upału. Po południu spotkałam się z przyjaciółką i poszłyśmy na małe zakupy. Za niewielkie pieniądze (wielbię przeceny!) obie kupiłyśmy taki sam sweter. Będzie idealny na chłodniejsze dni. Później omawiałyśmy plan naszej wycieczki do Berlina. To już w sobotę! :D Tylko pobudka mnie trochę przeraża... O szóstej mamy pociąg. Ale co tam! Damy radę ;-)
Z okazji wczorajszego Dnia Ojca obdarowałam domowników fantastycznym letnim ciastem. Bohaterowie ostatnich dni: truskawki i rabarbar w jednym, niesamowitym, gęstym ucieranym cieście. Niesamowite! :-)
Letnie ciasto z truskawkami i rabarbarem
inspiracja z moimi drobnymi zmianami

100 g masła
2/3 szklanki drobnego cukru do wypieków
1 duże jajko
pół szklanki kwaśnej śmietany 18%
1 i 1/3 szklanki mąki pszennej
1 opakowanie budyniu śmietankowego (40 g)
1 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
pół kg truskawek, odszypułkowanych, większych przepołowionych - dałam pokrojoną łodygę rabarbaru i około 300 g truskawek
cukier perłowy do posypania - u mnie ozdobny cukier błyszczący

Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.
Mąkę pszenną, proszek budyniowy, proszek do pieczenia - przesiać, odłożyć.
Masło z cukrem utrzeć w misie miksera na lekką, puszystą masę. Dodać jajko, dalej ucierając. Dodać ekstrakt z wanilii i zmiksować.
Na przemian do utartej masy dodawać przesiane suche składniki i śmietanę, w trzech turach, miksując tylko do połączenia się składników.
Formę o średnicy 22 cm (u mnie 21 cm) wyłożyć papierem do pieczenia. Do formy wyłożyć dość gęste ciasto. Na górę poukładać truskawki i rabarbar, jedno obok drugiego. Truskawki rozcięciami ku górze.
Piec w temperaturze 180 stopni przez około 45 - 55 minut lub do tzw. suchego patyczka. Wyjąć, wystudzić.
Posypać błyszczącym cukrem.

2 komentarze: